REGULACJE
|
- Działanie rynku dwutowarowego – dodatkowe przychody za utrzymywanie mocy wytwórczych.
- Wsparcie elektrycznej mobilności (wzrost konsumpcji energii elektrycznej).
- Wprowadzenie rozwiązań prawnych wspierających ograniczenie niskiej emisji (np. ogrzewanie systemowe).
- Uzyskane odstępstwa od Konkluzji BAT.
- Wykorzystanie środków pomocowych na rozwój działalności Grupy TAURON oraz funduszy przeznaczonych na transformację energetyczną i pobudzenie gospodarki po zakończeniu pandemii COVID-19.
|
- Zaostrzająca się polityka energetyczno-klimatyczna Unii Europejskiej.
- Wzrost kosztów wytwarzania energii w źródłach konwencjonalnych wynikający m.in. z coraz większych kosztów środowiskowych i polityki dekarbonizacyjnej.
- Konieczność ponoszenia dodatkowych wydatków z tytułu zmian w prawie energetycznym.
- Taksonomia Unii Europejskiej i jej wpływ na możliwości finansowania inwestycji w energetyce, wykluczenie wsparcia dla aktywów węglowych.
|
RYNEK
|
- Dostęp do największej, wśród firm energetycznych w Polsce, bazy klientów.
- Wejście w okołoenergetyczne segmenty rynku w oparciu o posiadane kompetencje.
- Komercjalizacja innowacyjnych rozwiązań wypracowanych w ramach działalności {B+R}.
- Rozwiązania dotyczące kształtu sektora górnictwa i energetyki węglowej w Polsce.
|
- Spadek marży i malejąca opłacalność ekonomiczna jednostek węglowych, przy jednoczesnym wzroście konkurencyjnej kosztowo generacji z OZE i rozwoju prosumentów; mniejsze obciążenia pracy aktywów konwencjonalnych.
- Utrata wolumenu i rentowności Segmentu Sprzedaż.
- Presja na ceny energii przy rosnących wolumenach wymiany transgranicznej.
- Ograniczanie finansowania inwestycji węglowych i grup kapitałowych posiadających aktywa węglowe.
- Wpływ pandemii COVID-19 na krajową gospodarkę.
|
KLIENT
|
- Przewaga konkurencyjna w zakresie jakości obsługi klienta.
- Segmentacja klientów i oferowanie dodatkowych produktów zgodnie z oczekiwaniami klientów.
- Rosnąca świadomość i oczekiwania klienta w kierunku kompleksowej, spersonalizowanej oferty dodatkowych usług i produktów.
- Poszerzenie oferty usług dla klientów w oparciu o posiadane kompetencje i zaufanie do marki TAURON.
- Rozwój nowoczesnych i zintegrowanych kanałów sprzedaży oraz obsługi klienta.
- Nowe kompetencje i modele biznesowe w oparciu o działalność {B+R}.
- Utrzymanie trendu wzrostowego zużycia energii elektrycznej przez odbiorców końcowych.
- Budowa kompetencji i przewag konkurencyjnych w nowych obszarach działalności.
|
- Możliwa utrata klientów związana ze wzrostem liczby konkurentów oferujących klientom podobne produkty oraz ze względu na niskie bariery wejścia na rynek sprzedaży energii elektrycznej.
- Spadek lojalności klientów – aktywne działania konkurencji.
- Większa świadomość i wymagania klientów odnośnie do jakości obsługi i oferty produktowej.
- Wzrost świadomości ekologicznej społeczeństwa.
- Niezależność energetyczna odbiorców (prosumenci, wyspy energetyczne, magazyny energii, klastry).
- Budowa własnych źródeł wytwarzania przez odbiorców energochłonnych jako wynik ograniczania kosztów energii elektrycznej.
- Ucieczka emisji – przenoszenie działalności gospodarczej do innych krajów ze względu na koszt energii.
|
TECHNOLOGIE
|
- Postępujący spadek cen technologii odnawialnych.
- Rozwój technologii magazynowania, technologii inteligentnych i związanych z wytwarzaniem rozproszonym.
- Dodatkowe usługi dla klientów związane z nowymi technologiami (Internet Rzeczy, taryfy dynamiczne, wirtualne elektrownie).
- Opracowanie i wdrożenie (komercjalizacja) własnych innowacyjnych rozwiązań dających przewagę konkurencyjną.
|
- Rozwój energetyki prosumenckiej, częściowe uniezależnienie się energetyczne odbiorców końcowych.
- Konieczność dostosowania sieci do wzrostu generacji rozproszonej (przepływy dwukierunkowe).
- Pojawienie się konkurencyjnych kosztowo technologii wytwarzania energii elektrycznej w państwach sąsiadujących z Polską.
- Rosnąca ilość cyberzagrożeń oraz infrastruktury podatnej na takie ataki.
- Duża liczba standardów komunikacji, problemy z zapewnieniem oczekiwanych celów dla realizowanych projektów.
|