Punkt wyjścia dla procesu wyboru istotnych aspektów raportowania w Raporcie stanowią:
-
będąca wynikiem mapowania interesariuszy, przygotowana w końcowej części 2019 r. macierz Johnsona i Scholesa;
-
standard AA1000 Stakeholder Engagement Standard – 2015 Edition (tzw. standard AA1000 SES).
Wychodząc z powyższych założeń, przy współpracy z ekspertami z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Instytutu Rachunkowości i Podatków, w okresie grudzień 2020 r. – styczeń 2021 r. został przeprowadzony proces doboru istotnych aspektów raportowania z zaangażowaniem kluczowych interesariuszy, wydzielonych w macierzy Johnsona i Scholesa.
Zgodnie z zasadami analiz rynkowych oraz standardem AA1000 SES na proces definiowania istotnych aspektów raportowania złożyły się:
- badania ilościowe – ankiety,
- badania jakościowe – warsztaty i wywiady.
Były one realizowane w dwóch zakresach interesariuszy z kategorii kluczowych:
- interesariuszy wewnętrznych – budujących perspektywę Grupy TAURON,
- interesariuszy zewnętrznych – budujących perspektywę otoczenia Grupy TAURON.
Badania ilościowe posłużyły do wstępnego, statystycznego określenia wagi zagadnień do raportowania. Badania jakościowe miały natomiast za zadanie potwierdzenie przez przedstawicieli interesariuszy z kluczowych grup wagi zagadnień określonych w wyniku badania ilościowego.
W związku z ograniczeniami epidemicznymi oba typy badań były prowadzone on-line. Badania ilościowe oparto na ankietach internetowych, zaś badania jakościowe na indywidualnych wywiadach z ekspertami, prowadzonych w aplikacjach elektronicznych, a także na warsztatach on-line, realizowanych z użyciem platform internetowych. Ich przygotowaniem i realizacją zajęła się niezależna jednostka naukowo-badawcza – Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH).
W przypadku interesariuszy wewnętrznych, badania ilościowe i jakościowe objęły kadrę menadżerską oraz pracowników Grupy TAURON. Zbudowana w ten sposób perspektywa uwzględnia opinie z całej Grupy. Nie zostały zatem wyszczególnione odrębne punkty widzenia poszczególnych spółek, gdyż Grupa traktowana jest jako całość. W jej ramach można jednak wydzielić poszczególne obszary (Wydobycie, Wytwarzanie, Ciepło, OZE, Dystrybucja, Obsługa Klienta i Sprzedaż), dla których zostały wybrane i zaraportowane te wskaźniki, które są najistotniejsze z punktu widzenia prowadzonej w ich ramach działalności.
W oparciu o kwestionariusz on-line zebrano prawie 600 odpowiedzi interesariuszy wewnętrznych. W ramach badań jakościowych 18 grudnia 2020 r. odbyły się natomiast kilkugodzinne warsztaty z kadrą menadżerską Grupy. W spotkaniu uczestniczyli menadżerowie m.in. z zakresu strategii, klienta, środowiska, ryzyka, zarządzania zasobami ludzkimi, zgodności oraz komunikacji.
W zakresie interesariuszy zewnętrznych, proces badawczy objął następujące grupy kluczowych interesariuszy: administrację publiczną, banki i dostawców kapitału, dostawców, inwestorów, akcjonariuszy i analityków, klientów, media, organizacje branżowe (w tym związane z odpowiedzialnym biznesem oraz organizacje ekologiczne), regulatorów, a także władze lokalne. Badanie ilościowe zostało przeprowadzone między 15 grudnia 2020 r. a 6 stycznia 2021 r. Na jego podstawie uzyskano ponad 450 odpowiedzi interesariuszy. Powyższe stanowiło bazę do przeprowadzonego 8 stycznia 2021 r. panelu interesariuszy, w którym uczestniczyli przedstawiciele wszystkich wymienionych grup kluczowych interesariuszy, dodatkowo również reprezentanci uczelni wyższych (AGH).
Wyniki identyfikacji przez interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych poziomu istotności zagadnień niefinansowych za 2020 r. do zaraportowania przez Grupę TAURON, zostały przedstawione w macierzy istotności.
Poziom istotności poszczególnych zagadnień niefinansowych dla Grupy TAURON i dla jej otoczenia

Na bazie wyników wskazań interesariuszy zestawiono zagadnienia niefinansowe istotne [o wadze 4 (ważne) i wyższej (bardzo ważne)] do zaraportowania przez Grupę TAURON za 2020 r. Przedstawia je tabela.
Zagadnienia niefinansowe wybrane przez interesariuszy podczas analizy istotności do raportowania przez Grupę TAURON
Eksportuj do Excela
Numer w grupie rozważanych zagadnień |
Zagadnienia wybrane podczas analizy istotności |
OBSZAR ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU |
---|---|---|
1 | Zapewnianie bezpieczeństwa energetycznego – efektywne zapewnianie dostępu do energii elektrycznej i ciepła | RYNEK |
2 | Inwestycje na rzecz zwiększenia dostępu klientów do dostaw energii (inwestycje w nowe moce wytwórcze, modernizacja posiadanych aktywów i rozbudowa portfolio mocy wytwórczych w oparciu o OZE) | RYNEK |
3 | Przejrzystość oferty i odpowiedzialny proces sprzedaży (dostęp do informacji na temat produktów i usług, zrozumiały język sprzedaży, czytelny rachunek / faktura, bezpieczeństwo danych klientów) | RYNEK |
5 | Etyka w marketingu, przestrzeganie wysokich standardów etycznych w komunikacji | RYNEK |
7 | Standardy obsługi klienta, wdrażanie nowych kanałów obsługi oraz istotnych rozwiązań technologicznych, system obsługi reklamacji, serwis konsumencki | RYNEK |
8 | Bezpieczeństwo danych klientów | RYNEK |
9 | Wprowadzanie The European Green Deal | RYNEK |
11 | Polityka firmy wobec prosumentów | RYNEK |
14 | Rola energetyki węglowej w miksie energetycznym i w tworzeniu wartości dodanej | RYNEK |
15 | Zmiany klimatyczne, postępujące ocieplenie klimatu i związane z nim anomalie pogodowe | ŚRODOWISKO |
16 | Inwestycje na rzecz zwiększenia udziału wytwarzanej energii ze źródeł odnawialnych i technologii jej akumulowania oraz wspierające zrównoważony rozwój | ŚRODOWISKO |
17 | Minimalizacja negatywnego wpływu firmy na środowisko naturalne (poprzez podejmowane inwestycje, rozwiązania oszczędzania energii, wody, ograniczenie emisji, zagospodarowanie odpadów itd.) | ŚRODOWISKO |
18 | Strategia zarządzania środowiskowego, środowiskowe systemy zarządzania oraz zarządzanie ryzykiem – całościowe zintegrowane podejście firmy do analizy wpływu na środowisko na każdym etapie działalności firmy (przyjęte polityki, strategie, normy, standardy, stawianie celów środowiskowych) | ŚRODOWISKO |
20 | Inwestowanie w projekty na rzecz ochrony środowiska, finansowanie projektów badawczych, w zakresie możliwości ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, inwestycje na rzecz zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych | ŚRODOWISKO |
21 | Efektywne zarządzanie zasobami wodnymi (pomiar zużycia, redukowanie zużycia, gospodarka wodno – ściekowa, oddziaływanie na zbiorniki wodne) i ścieki | ŚRODOWISKO |
22 | Efektywne zarządzanie zużyciem surowców wykorzystywanych w procesie produkcji energii | ŚRODOWISKO |
23 | Efektywne zarządzanie zużyciem energii (pomiary, cele, zmniejszanie / optymalizacja zużycia) | ŚRODOWISKO |
24 | Emisje do atmosfery (rodzaje i ilość emitowanych substancji – pomiary, cele) | ŚRODOWISKO |
25 | Zarządzanie odpadami | ŚRODOWISKO |
28 | Działania edukacyjne dla pracowników, dostawców, klientów oraz społeczności lokalnych, angażowanie klientów w ochronę środowiska | ŚRODOWISKO |
29 | Inicjatywy badawczo-rozwojowe i innowacyjne rozwiązania na rzecz ochrony środowiska i oszczędzania energii | ŚRODOWISKO |
30 | Wykorzystanie innowacyjnych technologii, produktów, usług przyjaznych dla środowiska | ŚRODOWISKO |
34 | Promowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) | MIEJSCE PRACY |
37 | Edukacja i rozwój pracowników na różnych szczeblach organizacji | MIEJSCE PRACY |
38 | Komunikacja wewnętrzna z pracownikami | MIEJSCE PRACY |
40 | Dbanie o równe szanse w miejscu pracy, polityka zarządzania różnorodnością, zarządzanie wiekiem i wiedzą pracowników, firma przyjazna rodzinie i równowaga pomiędzy życiem prywatnym a pracą (work-life balance) | MIEJSCE PRACY |
43 | Wsparcie społeczeństwa w walce z wirusem SARS-CoV-2 | SPOŁECZEŃSTWO |
44 | Wspieranie lokalnej społeczności, rozwój polityki dobrego sąsiedztwa; działania na poziomie poszczególnych spółek | SPOŁECZEŃSTWO |
49 | Prowadzenie dialogu z otoczeniem | SPOŁECZEŃSTWO |
W przypadku jakichkolwiek pytań, sugestii, czy wątpliwości co do zawartości Raportu zachęcamy do kontaktu:
- CSR: ANNA RUTKOWSKA
e-mail: anna.rutkowska@tauron.pl
nr tel.: +32 774 27 77
- KOMUNIKACJA: ŁUKASZ CIUBA
e-mail: lukasz.ciuba@tauron.pl
nr tel.: +48 516 110 385
- RELACJE INWESTORSKIE: MARCIN LAUER
e-mail: marcin.lauer@tauron.pl
nr tel.: +32 774 27 06
Zapewniamy, że przeanalizujemy każdą Państwa opinię.