
Kapitał ludzki Grupy TAURON to pracownicy: ich wiedza, doświadczenie, umiejętności, postawy i motywacja. Przyszłość Grupy zależeć będzie od wielu czynników, jednak najistotniejszy wpływ będą mieli pracownicy. Rozpiętość działalności biznesowej Grupy zarówno geograficzna, jak i obszarów kompetencyjnych, przy zatrudnieniu ponad 25,5 tys. pracowników, istotnie wpływa na złożoność procesu zarządzania kapitałem ludzkim.
W zależności od miejsca pracy pracownika zarządzanie kapitałem ludzkim i organizacja polityki personalnej są odpowiednio dostosowywane pod kątem szkoleń i rozwoju, poprawy przepływu informacji, możliwości rozwoju kariery zawodowej oraz zapewnienia konkurencyjnych warunków pracy. Cyklicznie przeprowadzane są badania opinii pracowników, a ich wyniki stanowią podstawę do budowania i wdrażania planów działań, których celem jest podnoszenie zaangażowania i tworzenie atrakcyjnego miejsca pracy.
Niezwykle ważne jest zachowanie standardów w zakresie przestrzegania we wszystkich spółkach Grupy TAURON zasad etyki, poszanowania różnorodności oraz przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.

Wszystkie działania na rzecz pracowników są także istotne z uwagi na prognozowane zmiany demograficzne i spadającą liczbę osób aktywnych zawodowo. Grupa TAURON tworząc miejsca pracy, dąży do przyciągania najlepszych pracowników. W tym celu tworzone są klasy patronackie z ofertą dopasowaną do przyszłych potrzeb kadrowych spółek Grupy. Podejmowanych jest też szereg inicjatyw, które wzmacniają wizerunek Grupy Kapitałowej TAURON, jako dobrego i pożądanego pracodawcy.
Kluczowe dane dotyczące kapitału ludzkiego w Grupie TAURON w latach 2018–2020
Eksportuj do ExcelaKluczowe dane | 2020 r. |
2019 r. |
2018 r. |
---|---|---|---|
Liczba pracowników [w osobach na dzień 31.12.] | 25 572 | 26 086 | 25 829 |
Udział kobiet wśród pracowników | 21,5% | 21,4% | 21,5% |
Udział mężczyzn wśród pracowników | 78,5% | 78,6% | 78,5% |
Udział pracowników z wykształceniem wyższym | 34,8% | 33,8% | 33,2% |
Udział pracowników z wykształceniem średnim | 43,5% | 43,3% | 43,1% |
Udział pracowników z wykształceniem zawodowym i podstawowym | 21,7% | 22,9% | 23,7% |
Wskaźnik rotacji | 6,67% | 6,51% | 6,45% |
Zarządzanie kapitałem ludzkim jest realizowane w Grupie TAURON przede wszystkim poprzez:
- zarządzanie kompetencjami pracowników zgodnie z Modelem Kompetencyjnym Grupy TAURON,
- rozmowy rozwojowe jako narzędzie wspierające proces Zarządzania przez Cele, którego głównym założeniem jest rozwój kompetencji pracownika poprzez dialog pomiędzy przełożonym a pracownikiem,
- cykliczne badania opinii pracowników Grupy TAURON, których wyniki stają się punktem wyjścia do podejmowania inicjatyw mających na celu poprawę zadowolenia i komfortu pracy, a przez to podniesienie efektywności biznesowej,
- działania mające na celu eliminację ryzyka wystąpienia luki pokoleniowej poprzez aktywną współpracę ze szkołami,
- realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (PO WER) pn. Wypracowanie modelu programu kształcenia zawodowego i praktycznego w branży elektryczno-energetycznej i aktywne włączanie się Grupy TAURON w strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju w zakresie kształcenia dualnego,
- aktywne zaangażowanie w kształtowanie akademickich ścieżek kształcenia,
- współpracę z licznymi placówkami edukacyjnymi oraz dopasowywanie oferty praktyk i staży w spółkach Grupy,
- wspieranie idei dzielenia się wiedzą i kompetencjami poprzez realizację programów takich jak Trenerzy Wewnętrzni czy Rozwój do Kwadratu,
- działania mające na celu rozwijanie świadomości pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa w kontekście pracy zdalnej,
- promowanie kultury uczenia się i dzielenia się wiedzą poprzez autorskie i innowacyjne programy rozwojowo-szkoleniowe,
- rozwój kompetencji liderów poprzez specjalne programy rozwojowe oraz studia podyplomowe,
- dostęp do najnowszej wiedzy eksperckiej oraz aktualnych trendów rynkowych z różnych dziedzin życia w ramach cyklicznych wykładów Uniwersytetu Otwartego Grupy TAURON,
- program Zarządzania Talentami, który ma na celu wsparcie procesu rozwoju pracowników oraz wykorzystania ich potencjału w Grupie TAURON,
- aktywne wykorzystywanie platformy e-learningowej do realizacji szkoleń, mających na celu rozwój wiedzy branżowej i umiejętności interpersonalnych,
- dbanie o dobrostan pracowników poprzez podejmowanie szeregu akcji promujących zdrowy i aktywny tryb życia oraz uelastycznianie czasu pracy,
- programy dla młodych rodziców oraz kobiet wracających do pracy po urodzeniu dziecka,
- warsztaty dla pracowników w wieku przedemerytalnym,
- poprawę efektywności poprzez optymalizację wykorzystania kompetencji wewnątrz Grupy,
- zapewnienie konkurencyjności systemów wynagradzania poprzez wdrażanie przejrzystych, motywacyjnych i opartych na warunkach rynkowych zasad,
- pakiety świadczeń pracowniczych uwzględniające potrzeby pracowników,
- zwiększenie efektywności pracy poprzez wprowadzenie rozwiązań cyfrowych.
Osiągnięte rezultaty w ramach zarządzania kapitałem ludzkim w Grupie TAURON w latach 2018–2020
Eksportuj do ExcelaOsiągnięte rezultaty | 2020 r. |
2019 r. |
2018 r. |
---|---|---|---|
Liczba godzin szkoleniowych | 295 tys. | 478 tys. | 449 tys. |
Liczba uczestników Uniwersytetu Otwartego Grupy TAURON
[w 2020 r. liczba odsłon w Tauronecie] |
7 tys. | 2,7 tys. | 785 |
Liczba szkoleń przeprowadzonych przez Trenerów Wewnętrznych | 84 | 167 | 215 |
Liczba Trenerów Wewnętrznych | 86 | 83 | 76 |
Liczba osób przeszkolonych przez Trenerów Wewnętrznych | 1,1 tys. | 1,8 tys. | 2,1 tys. |
Liczba stażystów/praktykantów | 263 | 655 | 748 |
Liczba klas patronackich | 53 | 47 | 44 |
Liczba uczniów w klasach patronackich | 1 tys. | 1,3 tys. | bd |
Liczba uczestników inicjatywy Rozwój do kwadratu | 950 | bd | bd |